Aku Peduli (2):Gaza itu bumi Syuhada’ dan bumi Huffaz.

Posted September 12, 2008 by ramadanewcastle
Categories: Aku Peduli

Perdana Menteri Palestine, Ismael Haneya memberikan penghargaan kepada para Hafiz al-Quran di Semenanjung Gaza sebanyak 1/4 juta dollar Amerika. Setiap hafizh atau hafizhah mendapat 100 dollar.

Haneya menegaskan tentang sikap kerajaan yang memberikan ‘support’ kepada sekolah2 Tahfiz Al-Qur’an hingga jumlah mereka terus bertambah dalam rangka mencapai kemenangan.  Acara ini diadakan oleh Lembaga Darul Qur’an dan Sunnah bekerja sama dengan Jaringan Informasi Al-Aqsha, pada 4 September lalu (hari Khamis malam) selepas Solat Isya.

Dalam pidatonya Haneya berjanji akan mengkhususkan ‘budget’ kerajaannya untuk support Tahfiz2 Al-Qur’anul Karim yang telah berjaya menghasilkan para hafiz dan hafizah, walau dalam  suasana negara yang sangat merisaukan. Haneya memuji rakyat yang tetap tegar dan tabah menghadapi pelbagai konspirasi dan tipu daya musuh-musuhnya yang berusaha menjauhkan rakyat Gaza dari aqidah Islam dan ajaran agama mereka. Dia menegaskan, konspirasi mereka tidak akan pernah berjaya.

Kerajaan Palestina merasa bangga terhadap Semenanjung Gaza yang telah mengeluarkan 2500 para penghafal Al Qur’an ditambah 1000 hafihz yang masih berada di bangku-bangku sekolah. Dengan demikian jumlah hafiz dan hafizah yang  dimiliki Palestina saat ini mencapai 3500 huffaz. Jumlah ini sangat membanggakan bagi kerajaan Palestine dan gerakan Hamas.

Di pihak lain, Director Darul Qur’an, DR. Abdurrahman Jamal mengumumkan terbentuknya Persatuan Para  Hafiz Al-Qur’an yang akan membantu para penghafal lainya dalam memelihara al-Qur’an di samping terus meningkatkan kemampuan mereka. Ia meminta para dermawan untuk meng’allocate’kan bantuannya terhadap program ini dalam program tarbiyyah para Pemuda Islam dan masyarakat keseluruhannya.

Di tempat lain, Syaikh Ali Badihdah dari Saudi Arabia, melalui video konferens dari Madinah al-Munawarah memuji kejayaan Semenanjubg Gaza dalam menghasilkankan para hafizz dan hafizah walau dalam suasana konspirasi dan kepungan ekonomi internasional. Ia meminta para penghafal Al-Qur’an tersebut agar memahami keagungan nikmat Allah pada mereka dalam kebolehan menghafal al-Qur’an. Ia menyerukan langkah ini agar diteruskan dan mendorong rakyat Gaza mendukung semua langkah yang telah diambil oleh lembaga Darul Qur’an. (Palestine Information Centre)

Extra info:

In 2007 approximately 1.4 million Palestinians live in the Gaza Strip, of whom almost 1.0 million are UN-registered refugees. The majority of the Palestinians are descendants of refugees who fled from their homes during the 1948 Arab-Israeli War. The Strip’s population has continued to increase since that time, one of the main reasons being a total fertility rate of more than 5 children per woman.

Kalau nak dimeasure total fertility rate penduduk Gaza, ia berada di top 20 dalam list kecepatan beranak seorang wanita Gaza. Moga2 perkara ini mendapat keberkatan dari Allah sebagaimana Sabda Nabi SAW :

“Kahwinlah perempuan-perempuan yang keturunan banyak anak, sesungguhnya aku berbangga

dengan ramainya umatku di hadapan para Nabi pada Hari Kiamat nanti.”

Ayuh2 brothers di luar sana, kita ke Semenanjung Gaza! 🙂

Teruskan doa anda untuk brothers dan sisters kita di Palestine.

Wallahu A’lam.

vocabs:

huffaz – plural untuk hafiz

Kedudukan Solat Sunat

Posted September 12, 2008 by ramadanewcastle
Categories: Ramadhan Reminders

Assalamualaikum bros and sis..moga2 sedang sibuk berlumba2 membuat kebaikan di bulan yang mulia ini..Sedikit motivasi bagi mereka yang malas beramal, juga accelerator bagi mereka yang sedang beramal..

Whoever prays twelve rak’ahs of prayer voluntarily in a day and night, Allah will build him a house in Paradise.

[Sahih Muslim 1/503]

Allah Says: “My servant approaches Me with nothing more beloved to Me than what I have made obligatory upon him, and My servant keeps drawing nearer to Me with voluntary deeds until I Love him. And when I love him, I am his hearing with which he hears, his sight with which he sees, his hand with which he seizes, and his foot with which he walks. If he asks Me, I will surely give to him, and if he seeks refuge in Me, I will surely protect him.”

[Fathul Bari]

The first thing which the people will be called to account for of their actions on the Day of Judgment is their prayer. If it is in a good state, he is successful and has passed. If it is in a bad state, he has failed and has lost. Allah will then Say: ‘See if there are some optional prayers that can compensate for the deficiency in his obligatory prayer!’ Then, all the actions will be dealt with similarly.

[Sahih Tirmidzi]

Sama2lah kita berusaha membina sekurang2nya 30 rumah di syurga pada bulan ini, meminta sebanyak2 rahmat, keampunan dan perlindungan dariNya serta menyediakan pahala2 ‘top-up’ kepada amalan2 fardhu kita apabila kita memerlukannya suatu masa di akhirat nanti..

wallahu a’lam..

Team KPR

Dalil-dalil Kelebihan Ramadhan al-Mubarak

Posted September 10, 2008 by ramadanewcastle
Categories: Ramadhan Reminders

Subhanallah..memang worldwide sale nampaknya Ramadhan ni..

Team Kempen Penghayatan Ramadhan 2008 mengajak bros and sis untuk same2 kita berusaha menghafal dalil2 berkenaan bulan puasa. Moga-moga kita menjadi hamba yang beramal dengan kefahaman. Bukankah nilai seorang ulama (org yang memahami) lebih bernilai dari 1000 abid (org yang hanya kuat beramal je tanpa kefahaman)?

Sama2 kite renungi.

Kempen Derma AkuPeduli

Posted September 10, 2008 by ramadanewcastle
Categories: Aku Peduli

Tags: ,

Jumlah Kempen Derma Ramadhan AkuPeduli kini telah mencecah:

AU$1020.47

Jumlah yang dikumpul selama 10 hari ini sangatlah memberansangkan.

Jutaan Terima Kasih kepada saudara/saudari yang tidak henti-henti

memedulikan umat Islam yang berada di seluruh dunia.

Teruskan menderma dan ajak kawan2, adik beradik & keluarga anda juga

menjadi sebahagian daripada kempen ini.

Derma kepada:

Australian Commonwealth Bank

No. Accnt: 2831 1024 5730

AkuPeduli

Aku Peduli (1) : No Terawih for China Muslims

Posted September 6, 2008 by ramadanewcastle
Categories: Aku Peduli

BEIJING — Muslims in China’s far northwest region of Xinjiang are banned from performing Tarawih prayers, special nightly prayers performed during the holy fasting month of Ramadan, with men prevented from growing beards and women from covering their faces, in the latest restrictions on China’s Muslim minority.

“We must timely warn and stop religious believers from organizing and planning large scale prayer groups and prevent any large crowd incidents that could harm social stability,” said a notice on the Xinhe county website cited by Agence France-Presse (AFP) on Friday, September 5.

Orders were issued by local governments this week to stop Uighur Muslims from performing their rituals during the fasting month on claims of preventing violence.

The orders prohibit government officials, Communist Party members, teachers and students from observing the dawn-to-dusk fasting month.

“Any person caught forcing another to observe Ramadan would be punished,” said a notice posted on Xinjiang’s Zhaosu county website.

In some areas, Muslim men are banned from growing beards and women prevented from covering their faces with veils.

“For those that maintain beards and for the women who wear veils, we should take all effective measures to have them shave their beards and take off their veils,” the Shaya government said, without elaborating on how this would be done.

The county government also stepped up patrols around mosques in the region.

“The handing out of religious propaganda in public places by any work unit or individual is banned,” the Shaya government said.

“We must strictly prohibit the playing of any audio-visual tapes, loud speaker announcements and religious drum rituals that could disrupt the Ramadan festival.”

Muslims worldwide began this week observing the holy fasting month of Ramadan, the ninth month of the Islamic lunar calendar.

During Ramadan, adult Muslims, save the sick and those traveling, abstain during daylight hours from food, drink, smoking and sex between dawn and sunset.

Muslims dedicate their time during the holy month to become closer to Allah through prayer, self-restraint and good deeds.

Draconian

The draconian Chinese religious restrictions on Uighur Muslims drew flak amid warnings of fuelling tension in the Muslim-populated region.

“We have heard of these types of measures on beards and veils, that Uighur party members and citizens who join the government are expected to distance themselves from overt cultural and religious expressions,” said Phelim Kyne, a Hong Kong-based researcher for Human Rights Watch.

“But by putting them in black and white on government websites, they are showing that they have become much more concerned with the situation and are deepening the crackdown.”

Dilxat Raxit, spokesman for the World Uighur Congress, warned that the restrictions would only increase tensions among Xinjiang’s Muslim population.

“To publicly restrict Uighurs from observing the Ramadan fast is a serious act trampling on the religious faithful,” the German-based Raxit said in a statement.

“At the same time this is only going to intensify the conflict (in Xinjiang).”

Uighur Muslims, a Turkish-speaking minority of eight million in northwest Xinjiang region, have long chafed under Chinese control.

Xinjiang has been autonomous since 1955, but continues to be the subject of security crackdowns.

Beijing views the region as an invaluable asset because of its crucial strategic location near Central Asia and its large oil and gas reserves.

Sumber : IslamOnline.com

Pertandingan Kempen Ramadhan AkuPeduli telah tiba!!

Posted September 5, 2008 by ramadanewcastle
Categories: Promosi Hebat

Seperti yang telah diumumkan oleh saudara pengarah kempen semasa Majlis Sambutan Ramadhan tempoh hari, kempen Aku Peduli akan turut memeriahkan lagi suasana Ramadhan kita pada tahun ini dengan membawa aktiviti2 yang akan menimbulkan perasaan solidariti untuk Ummah kita!

Maka janjinya telah tiba. Hadiah Misteri menunggu anda semua! sama2 klik tab Kempen Aku Peduli di sebelah kanan browser dan anda akan tiba di page pertandingan. 2 pertandingan telah dirancang untuk memberikan peluang pada anda untuk beramal kepada Allah degan kreatif!

Ikhlaskan niat, serlahkan bakat, doakan kemenangan anda!

Salam Ramadhan.

Hari 2-5

Posted September 5, 2008 by ramadanewcastle
Categories: diary ramadan

Assalamualaikum Newcastle..

Salam cinta dan kasih pada mereka2 yang terus merindui akan kehadiran diriku. Jutaan kemaafan kerana mengasingkan diri selama 4 hari ini. Sejak hari pertama puasa, terasa hubunganku dengan shbt2 sangat akrab. Terawih pertama, sahur pertama, puasa pertama, iftar pertama memberikan makna yang terlalu mendalam pada hubungan kita. Dalam keasyikan kita beramal bersama2, aku sempat merenung sendirian, ketika syahdu malam pertama menjelma, aku terfikir..Adakah amal aku hari ini diterima Allah sebagai amal2 yang ikhlas? atau pun amal2 aku pada hari pertama aritu, sekadar mengikut rentak musim dan kawan2..Aku tak boleh tidur malam itu. Aku risau puasa aku pada hari pertama aritu kerana terlalu semangat mengisi kotak2 mutabaah amal..aku risau terawih aku tadi tiada ganjaran dari Allah, sekadar penat dan ngantuk..menjelang subuh hari kedua..aku telah nekad..aku nekad untuk mengasingkan diri dari kwn2 buat sementara…

Muhasabahku sebelum subuh telah membuatkan aku terasa perlu bersama dengan Tuhanku sendirian..aku perlu berkongsi kelazatan puasa dan amal2ku yang lain ini bersama dengan Tuhanku..hanya dengan Tuhanku..aku nekad untuk mengasingkan diri untuk bersama dengan Allah..supaya hatiku benar2 ikhlas untukNya..

Dalam aku mengasingkan diri 2-3 hari yang lepas, aku teringat tazkirah shbtku 2 tahun lalu, ketika datang bulan yang mulia ini, sahabat aku bercerita..”shbt..salafus soleh generasi terbaik dahulu, bila datangnya bulan Ramadhan, sebhgn dari mereka akan mengucapkan selamat berpisah kepada sbhgn yang lain, dan mereka hanya akan bertemu kembali di pagi Hari Raya..” Aku terkesan. Bagaimana para shbt (radhiAllahu Anhum) benar2 merasakan bulan ini sebagai bulan untuk beribadah. bulan untuk melaksanakan siyam dan qiyam. dan mereka hanya mahu bersama dengan Tuhan mereka. Aku tersentak.

Moga2 Allah Taala memberikan kekuatan pada diriku dan shbt2 untuk benar2 beribadat kerana Allah..

sahabatmu kerana Allah,

Ramadhan Al-Mubarak