Muliakan Tetamu Anda (3)

Khutbah Rasulullah SAW menyambut Ramadhan al-Mubarak.

Wahai manusia, sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkat, hormat dan maghfirah. Bulan yang mulai di sisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-ham yang paling utama.

Inilah bulan ketika kamu diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan olehNya. Di bulan ini nafas2mu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal2mu diterima dan doa2mu diterima. Bermohonlah kepada Allah Rabbmu dgn niat yg tulus dan hati yg suci agar Allah membimbingmu utk melakukan puasa dan membaca kitabNya.

Celakalah org yg tidak mendapat ampunan Allah di bulan yg agung ini. Kenanglah dgn rasa lapar dan hausmu, kelaparan dan kehausan di hari kiamat. Bersdekahlah kepada kaum fakir dan miskin. Muliakanlah org tuamu, sayangilah orang muda, sambungkanlah tali persaudaraanmu, jaga lidahmu, tahan pandanganmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarnya. Kasihanilah anak2 yatim, nescaya akan dikasihi manusia anak2 yatimmu.

Bertaubatlah kepada Allah dari dosa2mu. Angkatlah tgn2mu utk berdoa pada waktu solatmu kerna itulah saat2 yang paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba2Nya dgn penuh kasih. Dia menjawab ketika mereka menyeruNya, menyambut mereka ketika mereka memanggilNya dan mengabulkan doa mereka ketika mereka berdoa kepadaNya.

Wahai manusia! Sesungguhnya diri2mu tergadai kerana amal2mu, maka bebaskanlah dengan istighfar. Punggung2mu berat kerana beban dosamu, maka ringankanlah dengan memperpanjangkan sujudmu.

Ketahuilah Allah taala bersumpah dgn segala kebesaranNya bahawa Dia tidak akan mengazab org2 yg solat dan sujud, dan tidak akan mengancam mereka dgn neraka pada hari manusia berdiri di hadapan Rabbal Alamin.

Wahai manusia, barangsiapa di antaramu memberi buka kpd org2 mukmin yg berpuasa di bulan ini, maka di sisi Allah nilainya sama dgn membebaskan seorg hamba dan dia diberi ampunan atas dosa2 yang lalu.

(seorg sahabat bertanya, “Ya Rasulullah, tidaklah kami semua mampu berbuat demikian.” Rasulullah meneruskan khutbahnya, “Jagalah dirimu dari api neraka walau pun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan seteguk air.” )

Wahai manusia, siapa yg memperbaiki akhlaqnya di bulan ini, ia akan berhasil melalui Siratul Mustaqim pada hari2 di mana kaki2 tergelincir. Siapa yg meringankan perkerjaan org2 yg dimiliki tangan kanannya (pembantu) di bulan ini, Allah akan meringankan penghisabanNya di hari kiamat. Barangsiapa menahan marahnya di bulan ini, Allah akan menahan murkaNya pada hari ia berjumpa denganNya.

Barangsiapa memuliakan anak yatim di bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari ia berjumpa dgnNya. Barangsiapa menyambungkan tali persaudaraan di bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dgn rahmat Nya pada hari ia berjumpa dgnNya. Barangsiapa memutuskan kekeluargaan di bulan ini, Allah akan memutuskan rahmatNya pada hari ia berjumpa dgnNya.

Barangsiapa melakukan solat sunat di bulan ini, Allah menuliskan baginya kebebsan dari api neraka. Barangsiapa melakukan solat fardhu baginya ganjaran spt melakukan 70 solat fardhu di bulan lain.

Barangsiapa membanyakkan selawat kepadaku di bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Barangsiapa di bulan ini membaca satu ayat Al-Quran, ganjarannya sama seperti mengkhatam Al-Quran pada bulan2 lain.

Wahai manusia! Sesungguhnya pintu2 syurga dibukakan bagimu, maka mintalah kpd Tuhanmu agar tidak pernah menutupkannya bagimu. Pintu2 neraka tertutup, maka mohonlah kpd Rabbmu utk tidak akan pernah dibukakan bagimu. Setan2 terbelenggu, maka mintalah agar ia tak lagi pernah menguasaimu.

(Aku-Ali b Abi Talib yg meriwayatkan hadith ini- berdiri dan berkata, “Ya Rasulullah, apa amal yg paling utama di bulan ini?” Jawab Nabi, “Ya Abal Hasan, amal yang paling utama di bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan Allah.”)

Explore posts in the same categories: Ramadhan Reminders

One Comment on “Muliakan Tetamu Anda (3)”

  1. eeejump Says:

    Thanks for sharing this very uplifting sermon by our beloved prophet, Muhammad S.A.W. Keep up the good work team!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: